Turkispaja ja Turkkuri

Olen Mia Ristioja turkulainen turkkuri, käsityöläinen, kutoja, turkisalan yrittäjä, joka tekee turkkeja ja muita turkistuotteita asiakkaille mittatilauksena. Yritykseni Turkispaja on perustettu vuonna 1995. Meitä turkisalan ammattilaisia ei enää ole paljon jäljellä ja tietotaidon siirtäminen eteenpäin on meidän velvollisuutemme.

Turkkurin tehtävänä on toteuttaa asiakkaan unelmia turkiksista. Taidokkaasti suunniteltu ja käsityönä valmistettu turkistuote on aina yksilöllinen ja ainutlaatuinen. Intohimoni turkiksiin on säilynyt jo yli 30 vuotta. Uudet valmistustekniikat ja alati kehittyvät materiaalit antavat haastetta riittämiin.

Tinkimätön ammattitaito ja huolella asiakkaan tarpeisiin valitut nahat takaavat parhaan lopputuloksen. Mittatilaustyönä tehty turkis kestää ja on siten taloudellinen vaihtoehto. Turkista voi lisäksi helposti muodistaa, korjata, puhdistaa ja raikastaa, ja sen voi jättää meille myös kesäsäilytykseen.

Tyylikäs turkki sopii niin bisnekseen kuin vapaa-aikaan. Luonnonmateriaalina turkis antaa ihanan pehmeän lämmön ja suojan talven viimoja vastaan. Valikoimassamme on myös tehdasvalmisteisia turkkeja ja muita turkistuotteita. Lisäksi valmistamme erilaisia persoonallisia turkisasusteita sekä turkistuotteita somisteiksi ja lemmikkienkin vaatteiksi!

Turkkurin tulee hallita turkisten valmistusprosessi mallin suunnittelusta valmistukseen. Ammatissa tarvitaan monipuolisia kädentaitoja ja tyylitajua.

Turkkuri valmistaa turkin joko asiakkaalle tilauksesta tai liikkeeseen myytäväksi. Hän suunnittelee turkin asiakkaan toiveiden mukaan, kaavoittaa suunnittelemansa turkin ja hoitaa sovitukset. Turkiksista valmistetaan perinteisten kokoturkkien ja turkispukineiden lisäksi somisteita ja asusteita.

Kelsiturkit
Kelsiturkissa nahan karvapuoli on turkin sisällä ja ns. haljaspuoli ulkona, joka on joko mokattu tai napotettu. Kelsin materiaalina on yleensä lammas.

Sisäturkit
Sisäturkissa karvat ovat takin sisällä ja päällinen on kangasta. Usein sisäturkin etureunat, hihan suut ja kaulus tai huppu on somistettu turkiksella. Sisäturkin vuorimateriaalina käytetään yleensä kania, viiseliä tai kettua.

Kääntöturkit
Kääntöturkki on molemmin puolin käytettävä turkisvaate. Toisella puolella on turkis ja toisella puolella kangas tai nahka. Kääntöturkissa voi olla molemmin puolin käytettävä yksi ja sama pinta, jolloin pukine saadaan kevyeksi.

Somisteet ja asusteet
Turkissomisteiset takit, jakut, bleiserit, bolerot, viitat, jne.
Karvalakit mittojen mukaan, nikita, koivistolainen, kasakka jne.
Turkiskaulukset takin mallin mukaan, kiinteä tai irrotettava
Turkisasusteet: huivit, rannekkeet, muhvit, laukut, kintaat jne.

Sisustustuotteet
Sisustustuotteet turkiksesta: tyynyt, peitot, taljat, istuinalustat, shaalit, matot, seinävaatteet
Lemmikkien turkisvaatteet

Turkkurin ammattitaidon ydintä on turkismateriaalien monipuolinen käsittely, sillä päinvastoin kuin muilla vaatetusalan lohkoilla, turkisalalla valmistettavan turkin materiaali kootaan turkisnahoista eri tekniikoilla.

Kun asiakas tilaa turkin turkkurilta, tämä neuvottelee siitä asiakkaan kanssa, ottaa asiakkaan mitat, piirtää mallin, ja tekee kankaasta sovituskappaleen eli sertingin ennen varsinaisen turkin tekemistä.

Turkkuri hankkii raaka-aineet ja tarvikkeet, ja asiakas käy sovittamassa turkkia useita kertoja ennen kuin se on valmis. Valmis turkki on asiakkaan toiveiden mukaan räätälöity tuote, joka hinnoitellaankin tapaus kerrallaan.

Turkkuri hallitsee erilaisten turkispintojen valmistuksen ja osaa tehdä niistä erilaisia turkistuotteita. Hän valitsee turkin valmistukseen käytettävät nahat.

Valmiiksi muokatut ja värjätyt nahat lajitellaan tehdyn kaitalesuunnitelman mukaan, avataan, korjauskonetetaan, naulataan ja leikataan käsin. Levytetään aihio valmiiksi leikatuista nahoista ja naulataan kaavan mukaisesti muotoon kosteana kuivumaan.

Aihion kuivuttua se tasataan (eli leikataan) kaavojen mukaisesti, rummutetaan, tuetaan ja pikeerataan, konetetaan kappaleet kasaan sovitukseen. Sovituksen, mahdollisten muutosten, viimeistelyn ja vuoritusvaiheiden jälkeen on turkki valmis asiakkaalle toimitettavaksi.

Turkkurit tekevät myös turkkien muutostöitä, huoltavat niitä ja ottavat turkkeja kesäsäilytykseen. Turkkien materiaalit ja mallit vaihtuvat muodin mukana usein, ja työtavat niiden mukana.

Turkkien valmistus on käsityötä joka vaatii suunnittelutaitoa, monipuolisia kädentaitoja ja tyylitajua.

Turkin sommittelussa tarvitaan erittäin tarkkaa värisilmää, mutta myös matemaattista osaamista, sillä materiaalien leikkaaminen ja työstäminen vaativat paljon hahmottavaa laskemista.

Asiakaspalvelutaidot ovat tarpeen, sillä turkkuri neuvottelee asiakkaan kanssa tälle hyvin henkilökohtaisesta ja kalliista asiasta.

Ammatissa tarvitaan myös pitkäjännitteisyyttä, kykyä itsenäiseen työskentelyyn, ryhmätyötaitoja, huolellisuutta ja arviointikykyä.

Työ edellyttää myös muodin ja trendien seuraamista sekä halua kehittää työtapojaan. Turkisala kehittyy koko ajan, ja turkismateriaalille etsitään jatkuvasti uusia käyttötapoja.

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Nämä toimitusehdot ovat voimassa 5.5.2020 alkaen.

Verkkokauppa

Turkispaja
Kovasojankuja 1
20320 Turku

050 5544 177
mia@turkispaja.fi
www.turkispaja.fi
1328632-7

Kauppa myy tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille. Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hintojen ja toimituskulujen muutoksiin.

Tilaaminen

Tuotteet tilataan verkkokaupassa siirtämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkomaksupalvelussa. Kaikki asiakastiedot käsitellään luottamuksellisesti. Tilauksen yhteydessä kysyttyjä yhteystietoja ei käytetä muuhun kuin tilauksen toimitukseen tai siinä ilmenevien epäselvyyksien selvittämiseen, ellei erikseen toisin mainita. Tilatessasi verkkokaupasta sinun edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.

Maksaminen ja maksutavat

Maksupalvelutarjoaja

Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.

Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
Puhelin: 020 718 1830
www.paytrail.com

Tilaus- ja maksuvahvistus

Kun olemme vastaanottaneet tilauksesi, lähetämme sinulle välittömästi sähköpostilla tilausvahvistuksen, josta näkyvät tilaustietosi. Tarkasta aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää, ota heti yhteys asiakaspalveluumme. Säästä tilausvahvistus mikäli joudut ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun. Asioidessasi asiakaspalvelussa pidä aina mahdollinen asiakasnumerosi ja tilausnumerosi saatavilla. Tarkasta aina, että paketin sisältö täsmää tilausvahvistuksessa olevien tuotteiden kanssa.

Asiakaspalveluumme saat yhteyden seuraavilla tiedoilla:

Turkispaja
Kovasojankuja 1
20320 Turku

050 5544 177
mia@turkispaja.fi
www.turkispaja.fi
1328632-7

Toimitustavat ja -kulut

Toimituskulut sisältävät posti- ja pakkauskulut. Esitämme ostoskorissa arvion tulevista toimituskuluista ensisijaisen käytössä olevan toimitustavan mukaan. Tarkat toimituskulut näet valittuasi tilaukselle haluamasi maksu- ja toimitustavat. Käytössä olevat toimitustavat riippuvat ostoskorin sisällöstä ja yhteispainosta. Voit valita kassalla käytössä olevista toimitustavoista sinulle parhaiten sopivan vaihtoehdon jonka yhteydessä tarkka toimituskulu on esitetty.

Toimitusaika

Yleisimmät toimitusaikamme Suomeen vaihtelevat tilauksesta ja toimitustavasta riippuen. Poikkeukset toimitusaika-arvioihin on kerrottu, jos ostoskorissa on varastosta loppuneita tuotteita ja ilmoitamme myös mahdollisista viivästyksistä teille välittömästi tilaamisen jälkeen.

Emme vastaa ylivoimaisen esteen aiheuttamista viivästymisistä tai viivästysten aiheuttamista välillisistä haitoista. Verkkokauppa tiedottaa sivuillaan poikkeavista toimitusajoista.

Palautusehdot

Peruuttamisoikeus

Teillä on oikeus peruuttaa tämä sopimus 14 päivän kuluessa syytä ilmoittamatta. Peruuttamisen määräaika päättyy 14 päivän kuluttua siitä, kun viimeinen tavaraerä on vastaanotettu tai ladattavien tuotteiden kohdalla tilauksen vastaanottohetkestä.

Peruuttamisoikeuden käyttämiseksi teidän on ilmoitettava meille päätöksestänne peruuttaa sopimus yksiselitteisellä tavalla (esimerkiksi kirjeellä postitse tai sähköpostilla). Voitte käyttää myös tulostettavaa palautuslomakettamme, mutta sen käyttö ei ole pakollista.

Peruuttamisen määräajan noudattamiseksi riittää, että lähetätte ilmoituksenne peruuttamisoikeuden käytöstä ennen peruuttamisajan päättymistä.

Peruuttamisen vaikutukset

Jos peruutatte tämän sopimuksen, palautamme teille kaikki teiltä saamamme suoritukset, myös toimituskustannukset (paitsi lisäkustannuksia siitä, että olette valinnut tarjoamastamme edullisimmasta vakiotoimitustavasta poikkeavan toimitustavan), viivytyksettä ja joka tapauksessa viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saatuamme. Suoritamme palautuksen sillä maksutavalla, jota olette käyttänyt alkuperäisessä liiketoimessa, ellette ole nimenomaisesti suostunut muuhun, ja joka tapauksessa siten, että teille ei aiheudu suoritusten palauttamisesta kustannuksia.

Teidän on lähetettävä tavarat takaisin viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Määräaikaa on noudatettu, jos lähetätte tavarat takaisin ennen kyseisen 14 päivän määräajan päättymistä.

Olette vastuussa vain sellaisesta tavaroiden arvon alentumisesta, joka on seuraus- ta muusta kuin tavaroiden luonteen, ominaisuuksien ja toimivuuden toteamiseksi tarvittavasta käsittelystä.

Lunastamaton paketti

Lunastamatta jättäminen ei ole sama asia kuin palautus tai peruutus. Lunastamatta jätetystä paketista, josta ei ole tehty erillistä peruutusilmoitusta, perimme toimituskustannukset.

Ongelmatilanteet

Mikäli tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksen aikana tai se ei muuten vastaa tilaustasi, tulee sinun ilmoittaa virheestä viimeistään 14 päivän kuluessa kirjallisesti Peruutusoikeus ja palautusehdot -kohdassa mainittuun osoitteeseen tai soittamalla yhteystiedoissa mainittuun puhelinnumeroon. Jos paketti on selvästi vaurioitunut kuljetuksessa, teidän täytyy tehdä välittömästi asiasta reklamaatio valitsemanne toimitustavan kuljetusyhtiölle.